30 April, 2012

Tengahari tendang polis,petang tangkap peserta himpunan



(Dua suasana yang berbeza antara tengahari dan petang....sekarang ramai tertanya-tanya siapakah sebenarnya agen provokasi ini)



 
 Ketika pimpinan PAS mempertegaskan ahlinya bersih dan berdisiplin, tulisan bekas Setiausaha Umno Bahagian, Zahrin Mohd Yasin bahawa sekurang-kurangnya 2,000 anggota polis memakai baju Bersih Sabtu lalu menarik perhatian ramai.

 Dalam tulisannya Sabtu lalu, Zaharin atau Sang Kelembai itu menulis, "polis dah lebih cerdik dari dulu... dia bahagikan anggotanya dua pasukan, satu pakai uniform polis, satu pasukan lagi pakai baju Bersih, tergelak saya jumpa seorang kawan yang masih polis, pegawai lagi dari Pahang, pakai baju kuning dan terpekik ayat reformasi."

"Saya tak tegur dia pun. Tapi bila tengok kat lengan dia ada getah warna kuning.

"Dan, saya jumpa banyak yang pakai getah yang sama... saya rasa terjaminlah dalam kumpulan pencacai yang tidak tahu apa benda ini," kata beliau.

Apabila seorang pengunjung menjawab tulisan asal itu dengan berkata, "ramai itu."

Zaharin terus menulis, "Jika berapa pun dia kata... kena tolak tak kurang dua ribu adalah polis dalam kumpulan Bersih."

"Yang menafikan mereka pun puak pakai kemeja-T Bersih untuk rempuh sekatan polis, yang baling objek pun saya rasa polis, macam mereka buat latihan demonstrasi kat polis depoh. Hehehe, puak-puak Pas bodoh ini iut nyer," tambah Zaharin dalam tulisan itu.


 Gambar-gambar mula tersebar kini tentang polis yang dikatakan menyamar itu.

Misalnya aksi seorang peserta perhimpunan membuat 'flying kit' ke atas seorang polis trafik.

Beliau juga didapati kemudiannya yang menangkap para peserta demonstrasi yang lain.


(Siapa yang menendang polis ini dengan gelang kuning di tangannya pula kini tersebar luar dan media baru)



Ada dua tempat peranan agen 'provokasi' ini dikesan oleh orang ramai.

Pertama, siapa yang memulakan tindakan melempar kereta polis dengan botol air sehingga pemandunya hilang pertimbangan dan merempuh tiga orang di perkarangan pasaraya Sogo.


 Yang kedua adalah tindakan memecahkan tembok penghalang yang dibina oleh DBKL mengelilingi Dataran Merdeka.

Saiapakah mereka sehingga kini masih belum dapat dikesan dengan nyata.

Pihak penganjur Bersih 3.0 pula menuntut kerajaan membuat siasatan menyeluruh terhadap perhimpunan kali ini.

Peranan media tradisional yang dikuasai Umno dan BN juga mendapat kecaman dari pemerhati antarabangsa yang datang untuk membuat pemerhatian mereka terhadap perhimpunan kali ini.

Bercakap dalam sidang media mereka  semalam, Senator Nick Xenophon dari Australia berkata, "perhimpunan ini aman sehinggalah mereka diprovok."

Beliau juga mengkritik laporan dari TV yang jelas melaporkan secara sebelah pihak.

“Mainstream media berat sebelah dan tidak adil. Kami lihat lebih laporan Perdana Menteri Najib (Tun Razak) di Sabah dalam TV dari peristiwa yang lebih besar tentang rakyat Malaysia,” kata Xenophon.

Seorang lagi ahli dari pasukan 7-anggota itu,  India Times editor MJ Akbar, berkata peserta sebenanarnya dalam mood berpesta.

“Orang ramai mempunyai masa yang cukup kalau mereka mahu bertindak ganas. Tetapi mereka berpesta sehinggalah berlakunya provokasi,” kata Akbar.


(Harakahdaily)






Cerita BERSIH 3.0




Macam-macam berita,ulasan,dan tanggapan yang dibuat oleh pelbagai pihak setelah berlakunya perhimpunan BERSIH 3.0. Kehadiran RATUSAN RIBU rakyat dalam perhimpunan tersebut seharusnya memberikan mesej yang cukup jelas kepada Perdana Menteri bahawa rakyat malaysia mahukan perubahan dalam pilihan raya yang ke-13.

Saya sudah menjangkakan kerajaan UMNO/BN akan mempertahankan tindakan anggota keselamatan yang bertindak ganas terhadap peserta Bersih. Tidak dinafikan juga terdapat dikalangan perserta yang bertindak diluar batasan seperti mana yang ditunjukkan oleh Media Arus Perdana berulang-ulang kali seolah-oleh polis menjadi mangsa,namun saya yakin yang memulakan provokasi ialah SB-SB yang menyamar dalam perhimpunan tersebut.

Kerajaan juga haruslah Adil memberi akses kepada penganjur Bersih mengemukakan bukti di media arus perdana,bagaimana polis bertindak ganas ketika berhadapan dengan  peserta bersih.
kita akan lihat bagaimana kerajaan berupaya menyekat maklumat yang mengalir dalam internet..Manipulasi cerita dan penipuan dapat dilihat dan dinilai oleh rakyat yang sekarang semakin meluat dengan UMNO/BN.

JOM KITA LIHAT HEBATNYA POLIS BERAKSI


 polis terajang demonstran ramai-ramai
 







roda-roda kuala lumpur








Polis  ibarat "Tongkat di tangan orang yang ZALIM" apabila disalahgunakan.







Lihat,nilai,dan buat keputusan demi masa depan generasi Malaysia..Selamatkan negara ini daripada penzalim.



26 April, 2012

BERSIH 3.0 Trailer "Ayuh Bersama Saya"








Saya telah melihat bukti bukti

bahawa...pilihanraya kali ini,

akan menjadi pilihanraya.. yang paling kotor,

dalam sejarah !

Inilah masanya,

Inilah detiknya..yang jarang jarang

yang kita dapat saksikan...

rakyat Malaysia seluruh negara dan di serata dunia,

akan bersatu...Demi masa depan yang lebih baik!

Maruah membara kita..sedang digugat!

Ayuh !!!  bersama saya di Dataran Merdeka !

pada 28 April

bersama dengan rakyat yang berjuang

Ayuh ! jadilah sebahagian daripada sejarah,

"A.Samad Said"
Sasterawan Negara








25 April, 2012

april 28 pre-rally gathering point


24 April, 2012

Negara bankrap modal baru BN




Bankrap adalah satu  modal baru Umno BN untuk menakutkan rakyat supaya jangan memilih Pakatan Rakyat dalam Pilihan raya Umum ke-13 nanti.

“Sebelumnya mereka menggunakan isu agama, bangsa dan raja,” kata AJK PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad  dalam satu kenyataan.

Menurutnya, oleh kerana ketiga-tiga isu itu sudah menjadi basi dan tidak laku kerana Umno mempunyai rekod yang buruk terhadap tiga perkara yang diperkatakan.

Maka, katanya Umno mengalih pemikiran rakyat dengan menakutkan isu bankrap jika Pakatan Rakyat memerintah.

Beliau menamvbah, semua tawaran Pakatan Rakyat akan dilabelkan bankrap dengan harapan rakyat tidak beralih sokongan dan meninggalkan  Umno.

“Apabila Pakatan Rakyat menjanjikan untuk hapus PTPTN, hapuskan tol, gaji minimum RM1100.00, menurun harga minyak, mengekalkan subsidi,” ujarnya lagi.

Maka, beliau menambah terdapat suara-suara sumbang mengatakan negara akan bankrap, termasuklah dari kalangan pensyarah yang menjadi pengampu kepada BN.

Apa yang pelik, kata Idris semua yang dilakukan oleh kerajaan BN tidak berani ditegur walaupun memudaratkan ekonomi negara dan membankrapkan negara walaupun mengenepikan prinsip ketelusan.

“Sebenarnya taktik pemimpin BN bermodalkan bankrap supaya rakyat lupa bahawa negara akan menjadi bankrap, kerana rekod pemerintahan Umno seperti barah di peringkat empat,” katanya.

Apa tidaknya, kata  beliau hutang negara 53%, paras bahaya ialah 55%.

Tambahnya, hutang negara melonjak dari RM146 bilion pada tahun 2002, RM242 bilion (2006) dan RM456.1 bilion pada penghujung 2011 sementara wang Felda susut daripada RM4.08 bilion (2004) kepada RM1.35 bilion (2009).

Selain itu, katanya lagi saham Bumiputera RM52 bilion lesap, Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Terengganu berharga RM292 juta runtuh, walaupun hanya setahun dibina, upah Apco Yahudi Israel RM77 juta setahun, RM589 juta hutang Tajudin dihapus kira, NFC sebanyak RM250 juta.

Beliau menambah, Laporan Ketua Audit Negara 2008 menyatakan berlaku ketirisan RM28 bilion, laporan Ketua Audit  Negara 2006 pula melaporkan Kementerian Pertahanan membayar kepada kontraktor sebanyak RM943.46 juta (hampir RM1 bilion) tanpa ada baucer.

Ini, tegasnya membuktikan bahawa negara akan bankrap jika BN terus berkuasa.

“Sedangkan tawaran PR untuk membantu rakyat dengan kita memerangi rasuah, perbelanjaan berhemah insya Allah negara selamat, rakyat mendapat  rahmat,” ujarnya lagi.

 (harakahdaily)

23 April, 2012

Hegemoni BN Dalam Pilihan Raya Malaysia


1.0 pendahuluan

Pilihan raya adalah satu cara untuk memilih wakil dan cara ampuh untuk membuat keputusan mengenai sesuatu dasar kerajaan. Pemilihan melalui pilihan raya juga menjadi suatu pilihan politik melalui undian yang dijalankan. Ia digunakan untuk memilih pemimpin dan menentukan sesuatu isu. Melalui pilihan raya pengundi boleh mengundi calon yang dikemukakan kepada mereka untuk menyelesaikan isu-isu masyarakat. Pilihan raya kini dalam era pendemokrasian gelombang ketiga menjadi satu elemen yang sangat penting kepada penubuhan sesebuah negara demokrasi. Namun ada juga negara-negara yang mengamalkan sistem pemerintahan yang bertentangan dengan nilai-nilai demokrasi turut mengakui mereka adalah negara demokrasi hanya dengan mewujudkan sistem pilihanraya. Pilihan raya mempunyai beberapa fungsi yang penting. Fungsinya yang asas ialah menubuhkan sebuah kerajaan demokrasi. Pilihan raya juga berfungsi untuk menguatkan kestabilan dan legitimasi dalam satu organisasi atau komuniti politik. Pilihan raya memberikan legitimasi dan autoriti kepada orang yang diberikan kuasa atas nama rakyat. Dalam sistem pemerintah demokrasi, rakyat berhak untuk memilih pemimpin atau parti yang akan memerintah. Malahan hak tersebut adalah aspek penting dalam membezakan sistem demokrasi dengan sistem yang tidak demokrasi. Hal ini perlu dilaksanakan dalam proses yang dikenali sebagai pilihan raya. Oleh itu, pilihan raya adalah saluran peryertaan rakyat yang paling penting untuk rakyat membuat pilihan di kalangan calon dan parti yang bertanding untuk merebut jawatan politik dan menjalankan pemerintahan. Saluran ini juga penting kerana menunjukkan bagaimana pemimpin mendapat autoriti untuk memerintah. Menurut Mark Weaber, pemimpin mendapat kuasa melalui proses legal rasional adalah pemimpin mempunyai hak dan kuasa yang sah untuk memerintah. Dalam konteks hari ini, tidak ada negara yang akan diiktiraf oleh masyarakat antarabangsa sebagai negara yang mengamalkan demokrasi sekiranya tidak mengadakan pilihan raya. Maka pilihan raya yang dijalankan itu hendaklah BERSIH daripada segala penipuan.


2.0 HEGEMONI BN DALAM PILIHAN RAYA DI MALAYSIA
Hegemoni berasal dari perkataan Greek yang diambil dari perkataan hegemon yang bermaksud pemimpin atau penguasa dalam bahasa Greek. Definisi hegemoni pada asasnya bermaksud dominasi dan penguasaan satu kelompok di dalam masyarakat atau negara ke atas kelompok-kelompok yang lain. Hegemoni juga adalah sebagai sebuah kondisi proses yang memperlihatkan kelas dominan tidak hanya mengatur namun juga mengarah masyarakat melalui pemaksaan ‘kepimpinan’ moral dan intelektual. Hegemoni terjadi pada suatu masyarakat yang terdapat tingkat konsensus yang tinggi dengan ukuran stabilitas sosial yang besar. Kelas di bawah dengan aktif mendukung dan menerima nilai-nilai, idea, tujuan, dan makna budaya yang mengikat dan menyatukan mereka pada struktur kekuasaan yang ada. Apabila berlaku hegemoni, kelompok yang mendominasi berhasil mempengaruhi kelompok yang didominasi untuk menerima nilai-nilai moral, politik dan budaya dari kelompok dominan (the ruling party:kelompok yang berkuasa). Hegemoni diterima sebagai sesuatu yang wajar sehingga ideologi kelompok dominan dapat disebarkan dan dipraktikkan. Nilai-nilai dan ideologi hegemoni ini diperjuangkan dan dipertahankan oleh pihak dominan sehingga pihak yang didominasi tetap patuh dan taat terhadap kepimpinan kelompok berkuasa. Hegemoni juga dilihat sebagai strategi untuk mempertahankan kuasa dan status quo. Pilihanraya adalah sebagai salah satu elemen penting dalam sistem pemerintahan demokratik. Namun yang menjadi persoalan bagaimana sekiranya pilihanraya yang berlangsung dalam sesebuah negara telah dimonopoli oleh satu bentuk rejim sahaja. Bagaimanakan rupa bentuk sistem demokrasi yang terhasil serta pengaruhnya kepada budaya politik setempat. Dalam konteks Malaysia, berdasarkan sejarah pilihanraya umum, Malaysia mengadakan pilihanraya umum secara konsisten sejak 1959 sehingga pilihan raya umum yang ke dua belas pada tahun 2008. Walaupun berlaku tsunami politik atau kemunculan semula politik baru pada pilihan raya umum 2008, Barisan Nasional (sebelum tahun 1974 dikenali sebagai perikatan) masih lagi menguasai kerajaan pusat. Sebelum pilihan raya umum 2008, pada peringkat negeri pula, perikatan/Barisan Nasional memenangi semua negeri dalam setiap pilihanraya kecuali Kelantan (1959, 1990, 1995, 1999, dan 2004), Terengganu (1959 dan 1999), Pulau pinang (1969), dan Sabah (1985). Oleh itu, dalam pilihan raya pada peringkat pusat dan hampir semua negeri sebelum pilihan raya umum tahun 2008, kemenangan Barisan Nasional memang telah dijangka dan jangkaan itu sentiasa tepat. Malahan dalam setiap pilihan raya, matlamat utama parti pembangkang ialah menafikan majoriti dua pertiga dan bukannya merampas kuasa daripada Barisan Nasional. Walaubagaimana pun pada pilihan raya umum yang ke dua belas pada tahun 2008, matlamat parti pembangkang di Malaysia untuk menafikan majoriti dua pertiga menjadi kenyataan. Malahan, Barisan Nasional kehilangan kuasanya ke atas negeri Selangor, Pulau Pinang, Kedah, dan Perak. Kelantan yang sebelum ini dimomokkan akan ditawan juga tidak menjadi kenyataan Perkara ini sekaligus, menunjukkan hegemoni Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya di Malaysia sudah terhakis. Walaubagaimana pun, keupayaan Barisan Nasional untuk mengekalkan pengaruh dan kedudukannya selama ini adalah suatu perkara yang tidak dapat dipandang mudah. Antara pendekatan yang paling popular digunakan untuk mengetahui tingkahlaku mengundi adalah menggunakan pendekatan sosiologikal, pendekatan identifikasi parti, dan pendekatan pilihan rasional. Ketiga-tiga pendekatan ini mempunyai hubungkait yang rapat dengan bagaimana Barisan Nasional dapat mengekalkan atau semakin terhakis hegemoniknya dalam konteks pilihan raya di Malaysia. Namun,hegemoni BN boleh juga dianalisis berdasarkan faktor yang lain. Dalam konteks pilihanraya di Malaysia, kewujudan hegemoni BN adalah dalam bentuk total dan mutlak. BN bukan sahaja sebagai sebuah parti politik pemerintah tetapi juga sebagai satu kelompok masyarakat yang mendominasi dan menguasai kehidupan rakyat. Suasana hegemoni yang dibentuk oleh BN dari seluruh institusi-institusi yang berada di bawah penguasaan kompenen BN sama ada secara langsung telah menyebabkan BN berjaya menguasai pilihanraya sehingga kini. Antara elemen-elemen yang digunapakai oleh BN bagi mengekalkan hegemoniknya dalam pilihan raya sekaligus memastikan kelangsungannya pemerintahan adalah dengan menggunakan apparatus-apparatus negara seperti media, badan keselamatan, kawalan dasar (perundangan), dan ideologi populis.


 3.0 MEDIA MASSA
Media massa adalah antara alat sosiologi politik yang paling efisyen dalam mengkonstruksi pemikiran dan sosial lebih-lebih lagi apabila kerajaan berupaya memiliki dan mengawal media massa secara keseluruhan. Media massa di Malaysia telah menjadi satu alat yang cukup sinonim dengan pemerintah. Segala agenda, dasar dan kebaikan yang dilakukan oleh pihak pemerintah akan digunakan sebaik mungkin oleh media massa bagi menggambarkan betapa pihak kerajaan begitu dominan dan mempunyai hubungan langsung dengan golongan bawahan. Sebaran dan manipulasi isu secara langsung dan berterusan ini adalah untuk mengkonstruksi pemikiran golongan bawahan agar patuh dan taat kepada elit pemerintahan. Sepanjang perjalanan pilihan raya di Malaysia, media massa memainkan peranan yang cukup penting bagi mendapatkan sokongan rakyat kepada pemerintah. Segala bentuk berita dan sebaran akan ditapis supaya tidak meggambarkan kelemahan BN yang boleh menggugat kedudukan elit pemerintah. Manufacturing consent adalah sebuah istilah yang di berikan oleh seorang sarjana Amerika tentang bagaimana minda golongan massa atau rakyat dibentuk supaya berpandu ke arah satu aliran sahaja. Pemikiran yang di manufacturing juga berbentuk satu hala. Pemikiran sebegini sememangnya dikehendaki oleh golongan penguasa dan pemerintah yang ingin terus memerintah dengan menggula-gulakan rakyat. Perancangan yag rapi telah disusun sejak kanak-kanak di sekolah rendah dan juga tidak terlepas para pelajar di peringkat pengajian tinggi atau universiti. Masyarakat secara tidak sedar dipaksa untuk menerima dan mengiakan ia sahaja apa yang diterimanya. Media-media utama tidak menyampaikan maklumat secara telus. Mereka cuba mengawal pemikiran rakyat menurut acuan pemerintah dan rakyat tidak boleh berfikir jauh dari kerangka yang telah dibentuk. Media arus perdana memainkan perana yang cukup penting dalam manufacturing concent. (newpaper editors are men who sperate the wheat from chaff, and then print the chaff.) Apa yang hendak digambarkan di sini adalah dalam konteks media Malaysia bagaimana editor-editor media boleh diibaratkan sebagai orang yang bertanggungjawab memisahkan gandum daripada kulit, kemudiannya mencetak kulit untuk tatapan umum. Persoalan yang timbul di sini ialah bukannya orang tidak tahu tetapi orang yang sepatutnya tahu tidak dibenarkan tahu. Berita-berita dimanipulasi oleh editor-editor tertentu. Perkara pokok yang hendak dicapai adalah untuk mengkonstuksi pemikiran sekaligus mengukuhkan hegemoni secara halus. Sebagi contoh, media cetak boleh dikatakan agen sosialisai politik utama di Malaysia (akhbar aliran perdana) bukan sahaja dikawal oleh pemerintah tetapi juga dimiliki secara tidak langsung oleh parti-parti pemerintah. Akhbar-akhbar utama di Malaysia seperti Utusan Malaysia, Berita Harian, New Strait Times, The Star, Nanyang Siang Pau, China Press, Tamil Nesan, dan Tamil Namban dimiliki oleh parti-parti pemerintah melalui syarikat pemegang amanah bagi parti-parti pemerinta. Peranan yang sama turut dimainkan oleh televisyen (media tonton) arus perdana di Malaysia. Secara umumnya, pemilikan dan kawalan ini oleh pemerintah dalam media massa tidak lain daripada bertujuan untuk kepentingan politik , iaitu sebagai alat sosialisasi politik dan salah satu cara untuk mengekalkan kedudukan hegemonik pemerintah .

  4.0 Kawalan Dasar/ Perundangan
Selain daripada mendapatkan kepatuhan melalui mengkonstuksi pemikiran, hegemonik BN juga adalah melalui kepatuhan fizikal dengan menggunakan apparatus pemerintah yang bersifat keras ‘paksaan’ seperti undang-undang dan institusi penguatkuasaanya. Undang-undang yang digubal misalnya Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Akta Hasutan, Akta percetakan dan Penerbitan, dan Akta Universiti dan Kolej Universiti. Walaupun secara kasarnya akta-akta ini digubal atas dasar keselamatan negara, namun dari satu sudut yang lain, akta yang bersifat anti demokratik ini adalah untuk mengekang parti lawan atau pesaing-pesaing BN. Akta-akta yang digubal ini dari segi praktiknya digunakan untuk atas dasar keselamatan pemerintah, atau dengan lebih tepat lagi atas dasar pengekalan status quo pemerintah. Ini dapat dilihat dengan penangkapan ahli-ahli politik, ahli akademik, para pelajar serta penggantungan, kawalan dan pengharaman media massa yang menggunakan ruang awam untuk mengutarakan pandangan dan pendirian mereka dalam hal ehwal pemerintah. Penggubalan dan pengguatkuasaan akta-akta ini bukan sahaja secara realitifnya berjaya mengawal gerakan dan tingkahlaku politik massa secara umum, tetapi juga membentuk budaya takut ‘culture of fear’ di kalangan massa untuk bersifat kritikal terhadap pemerintah. Perkara ini secara tidak langsung dapat memberi kelebihan kepada BN terutamanya pada waktu pilihan raya yang di adakan. Golongan massa dengan unsur kepatuhan secara ‘fizikal’ memilih BN akibat daripada kawalan dasar yang di jalankan.


 5.0 Parti yang Dominan
Dalam sistem parti yang dominan, cuma terdapat satu parti sahaja yang sentiasa menang atau memenangi setiap pilihan raya yang dijalankan dan memerintah negara. Parti yang dominan pada kebiasaanya mendapat sokongan dari pelbagai lapisan masyarakat dan etnik yang terdapat dalam sesebuah negara. Dalam konteks pilihan raya di Malaysia, secara keseluruhannya berdasarkan dua belas pilihan raya yang telah diadakan secara konsisten, kemunculan Barisan Nasional sebagai parti yang dominan di kalangan rakyat tidak dapat dinafikan. Oleh sebab itu, Barisan Nasional menjadi hegemonik kerana telah di bentuk dalam pemikiran golongan massa gabungan idealisme pemerintah demokrasi acuan Malaysia dengan nilai dan norma politik yang bersifat feud. Pemerintahan Barisan Nasional selepas memperoleh kemerdekaan pada 1957 dalam konteks pengurusan negara sama ada dalam aspek ekonomi, politik, dan sosial, mempermosikan idealisme patronage democracy. Idea parti vanguard diserlahkan dalam konteks orientasi politik masyarakat. United Malays National Organisation (UMNO) sebagai contoh amat jelas mempraktikkan ide ini dalam usaha mendapatkan sokongan politik masyarakat melayu di Malaysia. UMNO memberi mesej politik kepada orang-orang melayu bahawa kesejahteraan, perlindungan hak melayu di Malaysia, serta pembangunan sosio-ekonomi bergantung kepada kesetiaan sokongan politik terhadap UMNO. Perkara yang sama turut dilakukan oleh parti-parti komponen BN yang lain seperti Malaysian Chinese Association (MCA), Malaysian Indian Association (MIC), parti GERAKAN, parti Pesaka Bumiputra Bersatu (PBB), dan parti Bansa Dayak Sarawak (PBDS) di Sarawak. Kesemuanya mempraktikan idealisme parti vanguard melalui hegemoni intelektual terhadap kelompok-kelompok politik di dalam usaha untuk meraih sokongan politik.  


6.0 Orientasi Pembangunan Ekonomi
Dengan bersandarkan kepada strategi kestabilan dan keharmonian kaum, pemerintahan BN di Malaysia khususnya selepas kejadian 13 Mei 1969 telah menggunakan dasar pembangunan ekonomi yang bertunjangkan kepada idealisme pemerintah berorientasikan pembangunan (developmentalis state) yang dikenali sebagai Dasar Ekonomi Baru (DEB). Selepas pelancaran DEB, peranan kerajaan dalam membangunkan semula masyarakat dari sudut ekonomi semakin terbukti. Penubuhan institusi-institusi seperti Lembaga Pembangunan Tanah Persekutuan (FELDA), Lembaga Pemasaran Pertanian (FAMA), dan Lembaga Pembangunan Industri Pekebun-Pekebun Kecil Getah Malaysia (RISDA) menggambarkan peranan pemerintah untuk meningkatkan kemajuan pembangunan ekonomi negara dan masyarakat. Semenjak Malaysia mengamalkan pendekatan berorientasikan pembangunan, pertumbuhan ekonomi, Malaysia telah mencatatkan pertumbuhan yang begitu baik dalam konteks pertumbuhan ekonomi dunia. Perkara secara tidak langsung memberi keyakinan rakyat terhadap golongan pemerintah dan secara halus terus mengekalkan staus quo menerusi sokongan kelas bawahan. Pendekatan berorientasikan pembangunan yang diamalkan oleh BN telah memberi impak timbal-balik terhadap perkembangan demokrasi dan orientasi budaya politik di kalangan masyarakat. Perkara ini telah memberi ruang kepada pemerintah untuk menanamkan bahawa hanya BN sahaja mampu mewujudkan kestabilan ekonomi-politik di Malaysia. Maka kesetiaan, sokongan dan undi daripada masyarakat dituntut oleh BN apabila tibanya pilihan raya bagi terus memerintah dan mengekalkan hegemoniknya.


 7.0 Pilihan raya umum 2008: hakisan hegemoni BN?
BN menang dengan bergaya pada pilihan raya umum ke-11 dengan mendapat kemenangan dan sokongan yang paling tinggi dalam sejarah pilihan raya di Malaysia. Namun pada pilihan raya umum yang ke-12 berlaku sejarah terburuk dalam politik BN apabila hanya membentuk kerajaan pusat dengan majotiti mudah (hilang majotiti dua pertiga). Selain itu, BN turut kehilangan negeri Selangor, Pulau Pinang, Perak, dan Kedah kepada Pakatan Rakyat (PR). Manakala negeri Kelantan yang telah didominasi oleh pemerintahan Parti Islam Semalaysia (PAS) turut gagal untuk ditawan oleh BN. Keputusan pilihan raya umum ke-12 jelas menunjukkan bahawa kehakisan hegemoni politik BN berbanding dengan tahun-tahun sebelumnya. Para pengkaji politik melihat suasana ‘politik baru’ yang timbul pada pilihan raya umum ke-10 iaitu pada tahun 1999 telah muncul kembali pada tahun 2008. Bahkan gelombang politik baru yang melanda politik Malaysia pada tahun 2008 telah memberi implikasi yang besar terhadap pengaruh dah hegemoni BN yang sebelum ini dilihat sukar untuk digugat oleh parti pembangkang. Politik lama yang diamalkan oleh BN yang berkisar atas landasan perkauman, neofeudal dan kelas tidak lagi mendapat sokongan daripada sebahagian golongan massa yang cenderung untuk menafikan dua pertiga majoriti BN dalam piliha raya umum tahun 2008. kemunculan politik baru yang mula mengambil tempat semasa pilihan raya umum 1999 yang berlandaskan isu-isu sejagat, seperti kesamarataa, kerajaan yang telus, keadilan, dan berbagai lagi muncul kembali pada tahun 2008 dan membawa sesuatu istilah baru yang dipanggil sebagai ‘tsunami politik’. Pengundian tidak lagi semata-mata kerana faktor etnik tetapi berdasarkan isu yang dibawa oleh parti yang diwakili. Faktor kerjasama yang erat sesama parti-parti pembangkang juga menyebabkan kedudukan hegemoni BN mula terhakis.


  8.0 Kesimpulan
Secara umumnya pilihanraya di Malaysia memperlihatkan hegemoni BN sejak tahun 1957 sehingga 2004. Sehingga kini BN menguasai dan membentuk kerajaan pusat melalui setiap pilihanraya umum yang dijalankan. Dalam konteks pembangunan ekonomi, BN adalah parti yang hegemoni kedudukannya. Dominasi dan hegemoni yang ditunjukkan BN mengatasai parti-parti lain dalam setiap saingan pilihan raya yang diadakan. Namun hegemoni BN kini mula terhakis pada pilihanraya 2008 akibat kegagalan mengekalkan majortiti 2/3 malahan 4 negeri jatuh ke tangan Pembangkang serta gagal mentadbir Kelantan. Hal ini mungkin disebabkan wujud perasaan protes rakyat terhadap kepimpinan BN masa kini. Kegagalan BN mengekalkan hegemoninya pada pilihanraya 2008 kerana pelbagai faktor. Maka pilihan raya umum ke tiga belas menjadi penentu hidup dan mati UMNO/BN. Rakyat dalam sistem demokrasi menjadi hakim,menilai setiap gerak-geri pemerintah dan pembangkang.Golongan muda yang sebahagian besar menggunakan pilihan rasional dalam memilih pemimpim mula menilai dasar-dasar dan harapan yang diberikan oleh pemerintah dan pembangkang kepada rakyat. Kegagalan mempertahankan kedudukan ekonomi negara sehingga memberi kesan kepada rakyat telah menyebabkan rakyat mula menunjukkan rasa tidak puas hati. Oleh itu, pilihanraya adalah mekanisme terbaik bagi masyarakat untuk menyatakan ketidakpuasan tersebut sekaligus menghakis hegemoni BN yang selama ini kuat mendominasi kehidupan rakyat.


Pilihan raya ke-12=Menghakis hegemoni Umno/BN 
Pilihan raya ke 13=Terhakis Umno/BN

13 April, 2012

Islam membawa PENCERAHAN (zaman baru) kepada orang Melayu




1.0 Pendahuluan


Islam adalah cara hidup yang menerangi kehidupan manusia. Nabi Muhammad (s.a.w) adalah Rasul mulia yang diutuskan oleh Allah(s.w.) untuk memandu manusia ke jalan kebenaran. Sejarah membuktikan bagaimana kehidupan masyarakat Arab Jahiliah sebelum kedatangan Islam hidup dalam keadaan jahil, bodoh, tidak terurus, dan mengamalkan corak hidup yang bertentangan dengan norma-norma seorang manusia. Namun apabila Islam datang, ia memberi sinar harapan dan zaman baru kepada masyarakat Arab ketika itu. Islam memberikan kecermerlangan dan pencerahan terhadap penganutnya yang bersungguh-sungguh mengamalkan segala ajaran yang diperintahkan oleh Allah(s.w.t).
Perkara yang sama turut berlaku kepada orang-orang Melayu. Islam telah membawa suatu zaman baru kepada masyarakat di Alam Melayu daripada tidak mempunyai kepercayaan yang tetap kepada pengesaan yang satu (Allah S.W.T). Selain itu Islam juga memberi dimensi baru kepada orang-orang Melayu dalam melihat dunia (world view) menurut pandangan Islam. Islam juga membawa pencerahan dari sudut ilmu pengetahuan, ekonomi, bahasa, kepercayaan, dan berbagai lagi kepada orang Melayu.

Islam datang ke Alam Melayu pada abad ke 6, tetapi orang-orang Melayu mula menerima islam pada abad ke 13. Kemasukan Islam ke Sumatera bermula pada pertengahan abad ke dua belas Masihi. Raja yang mula memeluk Islam di Aceh pula menurutnya ialah Johan Shah yang naik tahta pada tahun 1250 M. Manakala di Sulawasi penduduk-penduduk dari keturunan Bugis yang tinggal di daerah Makasar telah menerima Islam pada tahun 1604 Masihi.

Sebelum kedatangan Islam, orang Melayu telah mempunyai kehidupan tersendiri yang banyak dipengaruhi oleh unsure-unsur Ananisme dan kepercayaan Hindu-Buddha. Namun setelah proses Islamisasi terjadi, berlaku perubahan secara beransur-ansur. Walaubagaimana pun turut berlaku perbezaan corak hidup di antara masyarakat yang telah berubah dengan masyarakat yang masih mengekalkan corak hidupa yang lama. Latar belakang yang berbeza-beza sebelaum kedatangan Islam telah memberi perbezaan setelah kedatangan Islam dalam Alam Melayu. Sebagai contoh di pendalaman tidak terdedah dengan pengaruh luar telah menyukarkan penerimaan islam dalam kehidupan mereka. Namun secara umumnya Islam telah membawa pencerahan kepada kebanyakan orang-orang Melayu.


2.0 Konsep Tauhid

Antara pencerahan yang paling penting dibawa oleh Islam kepada orang Melayu adalah keesahan kepada tuhan yang satu. Konsep tauhid yang diperkenalkan adalah untuk mengakui segala yang ada di atas muka bumi tertakluk di bawah kekuasaan Allah(s.w.t). Hanya Allah(s.w.t) yang berkuasa terhadap sesuatu. Inilah pencerahan yang paling penting dibawa oleh Islam kepada orang-orang melayu dari sudut kepercayaan atau pegangan.


3.0 World view Islam


Selain itu juga, Islam turut memberi World View yang baru kepada orang-orang Melayu dalam melihat kehidupan. Setelah kedatangan Islam, ia memberi pandangan dunia yang baru. Islam memandu manusia bagaimana manusia melihat dunia dan kehidupan berdasarkan norma-norma Islam. Antara perkara penting yang ditekankan ialah mengakui keesaan Allah(s.w.t) dan tentang kosmologi atau alam semesta. Dengan adanya dunia menjadi tanda kewujudnya Allah(s.w.t). Penduduk tempatan tidak lagi menganggap ada manusia di dasar laut, di perut bumi, atau di kayangan. Islam turut memberi pandangan baru tentang dunia ghaib (the other world) iaitu adanya alam akhirat, syurga dan neraka.

Melalui konsep uluhiyah dan ubudiyah orang-orang melayu semakin jelas akan erti kehidupan. Uluhiyah menerangkan bahawa kita kita hidup di atas pemberiaan daripada Allah(s.w.t) yang esa. Percaya bahawa segala rezeki adalah diberi oleh Allah(s.w.t). Inilah ajaran dan pencerahan yang diberikan oleh Islam kepada penduduk Melayu. Mereka tidak lagi percaya kepada semangat padi atau semangat laut yang memberikan rezeki. Manakala konsep ubudiyah pula berkaitan dengan pengabdian. Manusia harus mengabdikan diri kepada tuhan yang Esa menurut peraturan-peraturan yang telah ditetapkan dan tidak melakukan apa yang dilarang. Sebelum Islam, penduduk Melayu hanya hidup untuk makan, minum, tidur dan mati, tetapi dengan kedatangan Islam ia memberi erti yang luas kepada kehidupan manusia.


4.0 Perisian Baru Institusi Politik


Islam turut memberikan zaman baru kepada institusi politik orang-orang Melayu. Namun kedatangan Islam tidak mengubah mengubah struktur sistem politik yang sedia ada, tetapi perubahan yang berlaku ialah perisian unsur-unsur baru(Islam) yang digabungkan dan disintesiskan dengan unsur lama. Ketika Islam bertapak di kepulauan Melayu sistem politik Islam telah pun mengalami perubahan daripada bentuk asal, iaitu sistem khalifah yang dipilih kepada sistem monarki (Raja) berketurunan sama ada yang memakai gelaran khalifah atau sultan iaitu apabila Islam telah dikuasai oleh Bani Ummaiyah dan Abasiyah. Bentuk sistem monarki itulah yang diambil oleh raja-raja Melayu kerana sistem itu sangat serasi(sama) dengan apa yang mereka amalkan.

Konsep raja sebagai tuhan di bumi pula diganti dengan raja sebagai wakil dan pemegang amanah Allah(s.w.t). Raja sebagai khalifah iaitu wakil tuhan dan bukan lagi tuhan(Dewa) kerana raja adalah manusia biasa diamanahkan sebagai ketua(imam) yang bertanggungjawab kepada rakyat. Sebagai contoh sulatan Alaudin Riayat Shah. Ini juga merupakan suatu pencerahan yang dibawa oleh Islam. Ketaatan bersyarat diamalkan selagi mana tidak melanggar perintah Allah(s.w.t) ”ketaatan yang mutlak”.

Selain itu, pelaksanaan undang-undang Islam seperti hukum Hudud, contohnya batu bersurat Terengganu mewajibkan ke atas manusia patuh kepada undang-undang Allah(s.w.t) dan menjalankan hukuman itu wajib ke atas raja-raja. Islam telah memberi suatu sistem undang-undang kepada sistem politik masyarakat tempatan. Hal ini menunjukkan hukum Hudud bukan sesuatu yang baru dalam politik Melayu. Islam telah memberikan zaman baru kepada politik orang Melayu sejak beratus tahun dahulu.

Penerimaan islam oleh raja-raja melayu turut disebabkan kegiatan ekonomi atau perdagangan. Ini kerana kedatangan Islam mendedahkan orang-orang melayu kepada dunia luar melalui perdagangan. Kebanyakan pedagang-pedagang yang datang ke Alam Melayu adalah beragama Islam. Oleh itu, raja di Alam Melayu menerima Islam juga kerana untuk menarik para pedagang. Sebagai contoh, sejarah Melaka telah membuktikan bagaimana Paraweswara menerima Islam sekaligus memberi kehebatan kepada Melaka sama ada dari sudut perdagangan dan hubungan diplomatik dengan negara-negara besar. Walaupun ketika itu Melaka hanyalah sebuah negeri yang kecil, tetapi melalui kegiatan perdagangan ia dapat mengukuhkan lagi empayarnya.



Selain itu, antara sumbangan penting Islam terhadap oarang-orang melayu ialah Bahasa melayu atau tulisan Jawi. Islam telah menjadikan bahasa Melayu daripada bahasa lisan kepada bahasa tulisan (Jawi). Selain itu juga, bahasa Melayu telah diangkat oleh Islam di Alam Melayu sebagai bahasa agama. Selepas itu, bahasa Melayu tersebar luas dari Sabah hingga ke Teruate (kepulauan Maluku). Ia turut digunakan untuk bahasa tempatan lain seperti Jawa, Suud, Aceh, Bugis, dan Minang. Melalui bahasa Melayu, pelbagai ilmu samada dalam bidang agama dan bukan agama ditulis dalam bahasa Melayu. Bahasa Melayu pada asalnya tidak dugunakan tetapi yang digunakan ialah tulisan Jawi. Ia digunakan dan dipertuturkan oleh semua orang di kepulauan Indonesia.

Islam turut berkembang dengan perdagangan, maka bahasa Melayu menjadi bahasa penting ketika pedagang-pedagang Islam datang berdagang di Alam Melayu. Selain itu juga bahasa Melayu telah dijadikan medium untuk penyebaran agama Islam selain menjadi bahasa Lingua Franka atau bahasa perantaraan. Sehingga tahun 1850 bahasa melayu turut digunakan oleh Belanda di Afrika selatan. Ini menunjukkan kedatangan Islam bukan sahaja memberi pencerahan atau zaman baru dari sudut politik, ekonomi, dan kepercayaan, tetapi juga dari sudut ilmu pengetahuan. Dalam mana-mana budaya bahasa menjadi asas yang penting kerana bahasa menjadi tempat untuk simpanan khazanah budaya dan Islam telah menyumbang bahasa tulisan kepada orang-orang Melayu sekaligus membawa suatu dimensi baru dalam kehidupan orang Melayu dan menyediakan tapak kepada sistem yang ada pada masa kini.



6.0 Semangat persaudaraan

Semangat persaudaraan dan perpaduan Islam sejagat ialah di antara pembaharuan cara hidup yang dibawa Islam yang wujud di Alam Melayu. Semangat perkauman dan kedaerahan telah dapat dikikis. Semangat kerjasama dan bantu-membantu telah wujud di kalangan Ummah. Orang-orang Islam telah bersatu padu menentang kerajaan Hindu Majapahit, penjajaf Portugis, Belanda, dan Sepanyol.


7.0 Kesimpulan


Kedatangan Islam ke Alam Melayu telah membawa pencerahan kepada orang-orang Melayu. Melalui kedatangan Islam, tamadun dan budaya oarang-orang Melayu mula berkembang dan bertambah maju dari sebelumnya. Islam telah membuka dan menyediakn suatu dimensi baru kepada orang-orang melayu dalam melihat dunia melalui World View Islam. Selain itu juga Islam turut membuka zaman baru kepada orang-orang Melayu untuk terus maju hingga ke hati ini. Bukan Melayu yang membawa pencerahan, tetapi Islamlah yang menbawa pencerahan kepada masyarakat Melayu pada zaman dahulu sehingga sekarang.

07 April, 2012

Mat Sabu: Rapat Rakyat Ampang 27/03/2012

Kenapa saya keluar Umno -kadir

04 April, 2012

BERSIH 3.0 pada 28 April 2012





KUALA LUMPUR, 4 April: Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) sekali lagi akan mengadakan himpunan besar-besaran Bersih 3.0 pada 28 April ini.

Ianya akan diadakan jam 2 petang bertempat di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur.

Perkara itu akan diumumkan jawatan kuasa pemandu NGO itu pada satu sidang media, pagi ini.

PSC: Tindakan speaker pemangkin Bersih 3.0



KUALA LUMPUR, 3 April(harakah):

Penolakkan usul berkenaan laporan minoriti dan juga meluluskan cadangan Jawatankuasa Pilihan Khas (PSC) Berhubung Dengan Penambahbaikan Proses Pilihan Raya tanpa perbahasan merupakan pemangkin kepada perlaksanaan himpunan Bersih 3.0.

Menurut Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub, Pakatan Rakyat mempunyai hujah serta bukti apabila Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia meminta mereka mengemukakan bukti amalan laporan minoriti yang dilakukan di mana-mana negara Komanwel.

"Bila Speaker meminta kita kemukakan bukti amalan mana-mana negara komanwel yang melaksanakan laporan minoriti dalam Parlimen mereka.

"Kita mempunyai hujah serta fakta berasaskan apa yang berlaku dalam Parlimen di New Zealand, Australia mahupun negara-negara kecil seperti Jamaica yang ada keutamaan tentang laporan minoriti dimasukkan atau dibahaskan bersama dengan laporan yang dikemukakan," jelasnya.

Tambahnya lagi, adalah tidak munasabah Pakatan Rakyat dilayan sedemikian, yang mana hujah-hujah mereka langsung tidak mahu didengari di Parlimen.

"Saya merasakan dengan penolakkan ini rakyat diluar sana dapat melihat bagaimana proses penyuburan demokrasi di dalam negara ini tidak dapat diletakkan di tempat yang adil.

"Walaupun kita menyertai PSC serta memberi kerjasama sepenuh demi penanbahbaikan proses pilihanraya namun apa yang berlaku hari ini telah menguburkan demokrasi negara," sambung beliau lagi.

Salahuddin ketika ditanya berkenaan pembaziran yang dilakukan sepanjang tempoh enam bulan dan akhirnya laporan tersebut diluluskan tanpa dibahas.

"Saya tidak melihat ia sebagai satu pembaziran kerana kita telah beri kerjasama selama ini, tetapi pada hari ini kita dapat melihat bagaimana wujudnya campurtangan pihak eksekutif mahupun Umno itu sendiri dalam keputusan yang dibuat.

"Kita melihat bagaimana laporan minoriti itu ditolak sedangkan ia tidak sepatutnya berlaku sebab kita boleh buktikan dengan amalan yang dilakukan di parlimen-parlimen di luar negara terutamanya negara komanwel," sambung beliau lagi.

Sebelum itu, Pandikar Amin menolak usul yang difailkan semalam atas alasan tiada peruntukan bawah Perintah Tetap yang memberikannya kuasa untuk mengubah laporan itu.

Tiada perkara seumpamanya, kata Pandikar memetik amalan berparlimen di New Zealand.

Penolakan itu, menyebabkan ahli parlimen pembangkang bangun mendakwa terdapat duluan berhubung laporan minoriti dikepilkan bersama laporan-laporan lain, di Parlimen negara Komanwel lain.

Malah beliau juga turut mengarahkan Azmin Ali (Gombak), R.Sivarasa (Subang) dan juga Dr Dzulkefly Ahmad (Kuala Selangor) keluar dari Dewan Rakyat atas tindakkan ketiga-tiga mereka mengemukakan bukti serta hujah terhadap amalan tersebut.

Pandikar Amin telah mengambil keputusan untuk memutuskan usul tersebut diluluskan tanpa ada perbahasan.


02 April, 2012

Hapus PTPTN




KUALA LUMPUR, 2 April(harakah):

Jalan raya dan pilihan raya, kedua-duanya mesti jadi pilihan untuk menuntut pemansuhan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.

"(Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri) Khaled Nordin suruh mahasiswa yang mahu menuntut pemansuhan PTPTN supaya menggunakan peti undi dan bukan demonstrasi.

"Sebenarnya semua jalan yang selaras dengan amalan demokrasi mesti digunakan untuk menuntut pemansuhan PTPTN, tidak kira (berdemonstrasi di) jalan raya atau pilihan raya," kata beliau.

Bagi Mohamad, jika mahasiswa berdemonstrasi di jalan raya, kerajaanlah yang menyebabkan tindakan itu dipilih oleh mereka.

"Kepada (Tan Sri) Tajudin Ramli, senang-senang kerajaan hapus kira hutang RM589 juta dan kepada keluarga (Ketua Wanita Umno, Datuk Seri) Shahrizat (Abdul Jalil) pula senang-senang kerajaan bagi pinjaman mudah RM250 juta.

"Itu kepada mereka berdua. Bolehkah rakyat percaya pemimpin Umno lain, keluarga serta kroni mereka sanggup tengok begitu sahaja Tajudin dan keluarga Shahrizat mendapat habuan lumayan?" kata beliau.

Mahasiswa, kata Mohamad, tentulah tidak berpuas hati apabila hutang Tajudin dilupuskan begitu sahaja sedangkan mereka diburu dengan keras dan kasar walaupun hutang mereka amat kecil berbanding hutang Tajudin.

Para pelajar tersebut juga tahu, keluarga Shahrizat mendapat pinjaman mudah sedangkan mereka disusahkan dengan pelbagai syarat dan perubahan berkali-kali cara pembayaran balik apabila meminjam dari PTPTN.

"Sebenarnya para pelajar tidak perlu meminjam dan PTPTN pun tak perlu diwujudkan kalau wang negara digunakan dengan betul dan bukan dikenduri-kendarakan kepada kroni.

"Sebagai contoh, jika sebahagian dari subsidi RM17 billion setahun kepada Penjana Tenaga Bebas (IPP), sebahagian dari RM28 bilion setahun yang rugi akibat kelemahan pengurusan kerajaan seperti yang ditegur oleh laporan Ketua Audit Negara atau sebahagian dari RM10 bilion kerugian yang ditanggung oleh negara akibat rasuah seperti yang didedahkan oleh Pasukan Petugas Khas Pemudahcara Perniagaan (Pemudah) digunakan untuk menubuhkan dana bagi tujuan pendidikan tinggi kepada rakyat, tentu tidak berlaku kejadian menyedihkan para pelajar yang berhutang semata-mata kerana hendak belajar diburu dengan begitu begis dan kasar untuk memaksa mereka membayar hutang," katanya.

Kesemua itu, kata Mohamad, belum diambilkira lagi wang yang dibelanjakan untuk menaikkan imej Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan kerajaannya seperti bayaran kepada Apco Worldwide dan FBC Media (UK) misalnya.

Ketika memberikan reaksi kepada cadangan mahasiswa mengadakan demonstrasi untuk menuntut pemansuhan PTPTN, Khaled mempersoalkan tindakan hendak berdemonstrasi itu sedangkan pilihan raya umum akan diadakan tidak lama lagi.

Beliau berkata, jika terdapat parti yang mahu memansuhkan PTPTN dan pinjaman pelajaran, mahasiswa boleh memilih parti itu.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum ini berjanji memansuhkan PTPTN dan memberikan pendidikan percuma hingga ke peringkat universiti sekiranya menawan Putrajaya dalam pilihan raya umum akan datang.

Ikrar itu dikongsi parti rakan PAS yang turut mahu menghapuskira pinjaman yang belum dibayar.

Dalam kenyataan mengenai demonstrasi itu, Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) mensasarkan 5,000 mahasiswa dan 'mangsa' hutang pinjaman PTPTN akan turun berhimpun menuntut pemansuhan pinjaman itu.

Perhimpunan itu akan diadakan pada 14 April ini di Dataran Merdeka bermula jam 2 petang.