31 October, 2008

pagi yang tenang





salam exam...

Hari demi hari yang berlalu menyaksikan kita semakin hampir menuju kepadaNYA. umur yang bertambanh setiap saat, setiap, minit, setiap jam, sebenarnya telah mengurangkan masa kita sedikt demi sedikit di dunia ini. Tanpa kita sedari adakah telah cukup persiapan dan bekalan yang hendak dibawa bertemu denganNYA, sedangkan kita kini berdepan dengan kebungkaman akhir zaman dan fitnah dunia yang dahsyat..

Pagi yang indah, sambil menyaksikan ketenangan air tasik kejut walau pun coklat, peluang yang datang tidak akan berulang lagi. apa yang dinikmati hari ini tidak akan sama dengan apa yang akan kita nikmati pada hari esok walupun kita berada di tempat yang sama..







Mengenal diri


sebagai seorang insan terutamannya yang beragama islam kita perlu tahu siapa diri kita yang sebenarnya. kita di wujudkan dalam dua situasi, yang pertama sebagai Juara, kerana daripada berjuta sperma, hanya kita yang berjaya meloloskan diri untuk lahir di muka bumi ini. dan yang kedua kita sebagai insan yang hina. Allah(S.W.t) cipta kita dari sejenis air Mani yang hina, tapi dimuliakan kita dengan Akal fikiran dan dibimbing dengan wahyuNYA. Jadi sebagai seorang Juara kita perlu ada keyakinan terhadap keupayaan yang telah dikurniakan oleh Allah(s.w.t), namun tidak sama sekali kita boleh berlagak sombong dan takarbur. sebab itu kita perlu dan sentiasa mengenal akan asal usul kejadian kita agar kita mensyukuri setiap nikmat yang dikuniakan. Sifat rendah diri, hormat menghormati,berlapang dada dan berfikir menggunakan world view islam adalah antara cara terbaik untuk kita mendekatkan diri denganNYA.

Matlamat hidup

sebagai khalifah kita akan dipertanggungjawabkan terhadap setiap amal perbuatan kita. Apabila diamanahkan title khalifah, kita juga bertanggungjawab terhadap bumi ini. adakah kita akan melihat sahaja bumi ini dirosakkan oleh tangan-tangan yang tidak bertanggungjawab..??disinilah peranan kita melaui kemampuan yang ada kita perlu jalankan.

Dalam konteks mahasiswa kita perlu jelas akan matlamat hidup. harus diniatkan apa sahaja jalan yang kita pilih mestilah kerana Allah(s.w.t). Apakah faktor utama kita ke universiti-keluarga, kawan atau tiada pilihan lain. maka disini perlu jelas. yang paling utama mestilah diniatkan mencari ilmu kerana Allah(s.w.t) bukan kerana manusia atau pun dunia yang sementara ini..Maka terbayanglah di fikiran mengapa saya sampai ke sini..dah tahun tiga, final year pun....

berbeza pendapat tidak bererti bermusuh

Percanggahan pendapat, ideologi dan tafsiran adalah perkara yang biasa dan lumrah dalam kehidupan. sikap tolenrasi sepatutnya di hayati dan diamalkan. menerima pandangan orang lain dan berlapang dada sekiranya tidak sehaluan dengan kita. Dengan itu barulah sesuatu individu dan masyarakat dapat berkembang ke arah yang lebih baik dan sempurnya. namun apabila diperhatikan dalam negara kita,ISA contohnya adalah sesuatu yang tidak menggambarkan sikap tolenrasi pihak kerajaan. orang yang tidak sehaluan dan sama ideologi tidak dihormati, bahkan dianggap musuh kerana kononnya boleh mengancam keselamatan negara..apakah masih Releven akta keselamatan yang menghakis hak individu diamalkan dalam konteks dunia yang semakin global dan kompleks..masih banyak mekanisme lain yang boleh diguna pakai sekirannya pihak kerajaan hendak sangat mengekalkan status quonya, bukannya dengan menyekat kebebasan individu tanpa perbicaraan.. Bertolenrasi adalah sesuatu yang dianjurkan oleh Islam dan amat digalakan. menerima pandangan orang lain walau pun tak sehaluan dengan kita, berlapang dada, dan saling nasihat menasihati amat penting bagi sesebuah negara yang majmuk sifatnya. sebab itu Islam telah mengajurkan cara untuk hidup bernegara dan bermasyarakat yang selari dengan fitrah manusia mengikut Al quran dan Hadis.


sekadar gambar hiasan"sory epul n zarip"


kehancuran sistem manusia

Hakikat telah menunjukkan bagaimana manusia zaman sekarang yang telah diserapi dengan ideologi dan dokrin barat seperti Komunisme yang telah ranap, dan kini Kapitalisme sedang menuju ke arah yang sama. perbeza ideologi menyebabkan mereka berperang. Masing-masing mendakwa sistem mereka terbaik dan dapat mencapai "Good life" dan kebajikan Am. Namun,apabila manusia tidak mengambil apa yang diperturunkan OlehNYA maka, sejauhmana pun sistem itu dicipta dan berkembang, pada hakikatnya ia menuju kepada kehancuran dan diheret bersama di dalamnya manusia-manusia yang lalai dan rugi akibat perbuatan mereka sendiri. .

No comments: