19 November, 2008

Mana Pak Guard



Kes jenayah menjadi-jadi,UKM digesa tingkatkan keselamatan
Intan Abdullah
Wed | Nov 19, 08 | 7:56:57 am MYT


KUALA LUMPUR, 19 Nov (Hrkh) - Kejadian kes kecurian semakin menjadi-jadi di dalam kampus. Terbaru, Harakahdaily dimaklumkan ianya berlaku di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi



Kejadian tersebut dilaporkan akhbar Kosmo! yang menyiarkan berita mengenai kehilangan komputer riba milik seorang pelajar selepas biliknya di Kolej Keris Mas dipecah masuk semasa beliau sedang berada di bilik air.

Sebelum ini, banyak kes jenayah yang dilaporkan berlaku di kampus berkenaan termasuklah rogol, orang minyak, kecurian motorsikal dan yang terbaru, kecurian komputer riba.


kolej keris mas




Gabungan Mahasiswa UKM (GMUKM) dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily menyifatkan kejadian jenayah lebih kepada kawalan keselamatan yang longgar di samping ciri fizikal kolej kediaman yang memudahkan penjenayah sama ada orang luar atau mahasiswa sendiri, untuk melakukan jenayah tersebut.

Menurut Setiausaha Kerja GMUKM, Hishamuddin Abdullah, isu keselamatan harta dan diri mahasiswa perlu ditangani segera memandangkan mahasiswa kini sedang bergelut dengan musim peperiksaan akhir semester.

Jelasnya, GMUKM menuntut pengembalian semula komputer riba milik seorang mahasiswa yang dirampas pada 4 Mac lalu telah berjaya walaupun diugut dan dipermainkan oleh pihak pentadbiran universiti iaitu, Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni sendiri.

Katanya, kes yang sama juga sudah banyak kes ini dilaporkan tetapi tiada tindakan penyelesaian diambil oleh pihak berkuasa.

GMUKM katanya, mencadangkan agar kawalan keselamatan dipertingkatkan lagi dan satu pos polis bergerak perlu diwujudkan di kampus bagi membantu pengawasan terhadap penjenayah di samping dapat memberi latihan secara tidak formal kepada kadet SUKSIS yang bersifat ala polis.

"Sepatutnya isu keselamatan mahasiswa perlu menjadi fokus utama pihak keselamatan dan bukannya isu gerakan mahasiswa kerana ia melibatkan tanggungjawab manakala persatuan mahasiswa yang dipegang oleh pihak Aspirasi sekarang ini perlu mengambil inisiatif dengan memberikan pendidikan pencegahan jenayah kepada mahasiswa�, ujarnya yang juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan Mahasiswa UKM.

"Kanun Jenayah kita telah memberi hukuman tegas ke atas jenayah curi ini tetapi malangnya, kerana ketiadaan kesedaran moral dan undang-undang, perlakuan ini dianggap biasa dan pejenayah ini lebih berani untuk mencuri hatta di siang hari,"katanya lagi.

Tambahnya lagi, kebajikan mahasiswa yang menjadi mangsa perlu dijaga oleh pihak berautoriti dalam bentuk pampasan mahupun kaunseling agar mereka terus bersemangat untuk belajar di kampus ini.

"Kesan daripada senario ini adalah pelajar siswi mengambil langkah menyewa rumah di luar kampus yang mana tindakan tersebut hakikatnya lebih merbahaya dan berisiko tinggi. "Apa yang perlu diperbetulkan di sini ialah sistem penyampaian aduan kolej yang tidak berkesan dan korupsi, bukannya mengambil langkah drastik keluar dari kolej dan menyewa di luar kampus,"tegasnya.


"kadang-kadang hati ini berasa sedih dengan pihak keselamatan ukm yang menjadi pak turut kepada pihak-pihak tertentu. mereka lebih cepat,tangkas dan berani untuk menBANTERAS gerakan mahasiswa yang menganjurkan aktiviti yang boleh membina pemikiran dan sahsiah pelajar. Tetapi mengabaikan tanggungjawab untuk menjaga keselamatan pelajar ukm, bahkan menganggap siswa yang tidak sehaluan dengan pihak pentadbiran sebagai MUSUH. Alahia PAK GUARD UKM, APA SUDAH JADI....Jangan jadi alat kepada pihak yang mengamalkan sentimen politik jumud dan pemikiran yang sempit..."

17 November, 2008

ISTIDRAJ






Apakah dia istidraj itu?


Ianya adalah pemberian nikmat Allah kepada manusia yang mana pemberian itu tidak diredhaiNya. Inilah yang dinamakan istidraj.

Rasullulah s. a.w. bersabda :"Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat (durhaka),ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT."

(Diriwayatkan oleh At-Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi)

Tetapi, manusia yang durhaka dan sering berbuat maksiat yang terkeliru dengan pemikirannya merasakan bahawa nikmat yang telah datang kepadanya adalah kerana Allah berserta dan kasih dengan perbuatan maksiat mereka.

Masih ada juga orang ragu-ragu, kerana kalau kita hendak dapat kebahagian didunia dan akhirat kita mesti ikut jejak langkah Rasullulah saw dan berpegang teguh pada agama Islam.

Tetapi bagaimana dengan ada orang yang sembahyang 5 waktu sehari semalam, bangun tengah malam bertahajjud, puasa bukan di bulan Ramadhan sahaja, bahkan Isnin, Khamis dan puasa sunat yang lain. Tapi, hidup mereka biasa sahaja... Ada yang susah juga. Kenapa? Dan bagaimana pula orang yang seumur hidup tak sembahyang, puasa pun tak pernah, rumahnya tersergam indah, kereta mewah menjalar, duit banyak, dia boleh hidup kaya dan mewah.

Bila kita tanya, apa kamu takut mati? Katanya, alah, orang lain pun mati juga, kalau masuk neraka, ramai-ramai.

Tak kisahlah! Sombongnya mereka, takburnya mereka.

Rasullulah s. a. w. naik ke langit bertemu Allah pun tak sombong, Nabi Sulaiman, sebesar-besar pangkatnya sehinggakan semua makhluk di muka bumi tunduk di bawah perintahnya pun tak sombong! Secantik-cantik Nabi Yusof dan semerdu suara Nabi Daud, mereka tak sombong. Bila sampai masa dan ketikanya, mereka tunduk dan sujud menyembah Allah.

Manusia istidraj - Manusia yang lupa daratan. Walaupun berbuat maksiat, dia merasa Allah menyayan giny a. Mereka memandang hina kepada orang yang beramal. "Dia tu siang malam ke masjid, basikal pun tak mampu beli, sedangkan aku ke kelab malam pun dengan kereta mewah. Tak payah beri bada tpun, rezeki datang mencurah-curah. Kalau dia tu sikit ibadat tentu boleh kaya macam aku, katanya sombong." Sebenarnya, kadang-kadang Allah memberikan nikmat yang banyak dengan tujuan untuk menghancurkannya.

Rasullulah s. a. w bersabda: "Apabila Allah menghendaki untuk membinasakan semut, Allah terbangkan semua itu dengan dua sayapnya" (Kitab Nasaibul ├ŽIbad) Anai-anai, jika tidak bersayap, maka dia akan duduk diam di bawah batu atau merayap di celah-celah daun, tetapi jika Allah hendak membinasakannya, Allah berikan dia sayap. Lalu, bila sudah bersayap,
anai-anai pun menjadi kelkatu. Kelkatu, bila mendapat nikmat(sayap), dia akan cuba melawan api. Begitu juga manusia, bila mendapat nikmat, cuba hendak melawan Allah swt.

Buktinya, Firaun. Nikmatnya tak terkira, tidak pernah sakit, bersin pun tidak pernah kerana Allah berikannya nikmat kesihatan. Orang lain selalu sakit, tapi Firaun tidak, orang lain mati, namun dia masih belum mati-mati juga, sampai rasa angkuh dan besar diri lantas mengaku dirinya tuhan. Tapi dengan nikmat itulah Allah binasakan dia.





Namrud, yang cuba membakar Nabi Ibrahim. Betapa besar pangkat Namrud? Dia begitu sombong dengan Allah, akhirnya menemui ajalnya hanya disebabkan seekor nyamuk masuk ke dalam lubang hidungnya.

Tidak ada manusia hari ini sekaya Qarun. Anak kunci gudang hartanya sahaja kena dibawa oleh 40 ekor unta. Akhirnya dia ditenggelamkan bersama-sama hartanya sekali akibat terlalu takbur. Jadi kalau kita kaya, jangan sangka Allah sayang, Qarun lagi kaya, akhirnya binasa juga.





Jadi, jika kita kaji dan fikir betul-betul, maka terjawablah segala keraguan yang mengganggu fikiran kita. Mengapa orang kafir kaya, dan orang yang berbuat maksiat hidup senang /mewah.

Pemberian yang diberikan oleh Allah pada mereka bukanlah yang diredhaiNya. Rupa-rupanya ianya adalah bertujuan untuk menghancurkannya. Untuk apa hidup ini tanpa keredhaanNya? Tetapi jangan pula ada orang kaya beri bada t, masuk masjid dengan kereta mewah kita katakan itu istidraj.

Orang naik pangkat, istidraj. Orang-orang besar, istidraj. Jangan! Orang yang mengunakan nikmatnya untuk kebajikan untuk mengabdi kepada Allah bukan istidraj. Dan jangan pula kita tidak mahu kekayaan. Kalau hendak selamat, hidup kita mesti ada pegangan.

Bukan kaya yang kita cari, juga bukan miskin yang kita cari. Tujuan hidup kita adalah mencari keredaan Allah. Bagaimana cara untuk menentukan nikmat yang diredhai Allah? Seseorang itu dapat menyedari hakikat yang sebenarnya tentang nikmat yang diterimanya itu ialah apabila dia bersyukur nikmatnya.

Dia akan mengunakan pemberian ke jalan kebaikan dan sentiasa redha dan ikhlas mengabdikan diri kepada Allah. Maka segala limpah kurnia yang diperolehi itu adalah nikmat pemberian yang diredhai Allah. Bila tujuan hidup kita untuk mencari keredhaan Allah, niscaya selamatlah kita di dunia dan akhirat.

Wallahualam.

"Dari Abdullah bin 'Amr R. A, Rasulullah S. A. W bersabda:

" Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat.."

16 November, 2008

10 manusia kejam






Sufyan Atsauri berkata:"Sepuluh macam daripada kekejaman ialah:


1.Seorang yang berdoa untuk dirinya sendiri, dan tidak mendoakan
untuk anak-anaknya dan kaum mukmin.

2.Seorang yang pandai membaca Al-Quran, tetapi tiap harinya tidak
membaca seratus ayat.

3.Seorang yang masuk masjid lalu keluar dan tidak sembahyang dua
rakaat.

4.Seorang yang berjalan melalui kuburan kemudian tidak memberi
salam dan mendoakan ahli kubur.

5.Seorang yang sampai di suatu kota pada hari Jumaat kemudian
tidak sembahyang jemaah.

6.Seorang yang di daerahnya didatangi oleh seorang alim,
tiba-tiba tidak mahu belajar apa-apa daripadanya.

7.Dua orang yang bertemu di perjalanan dan masing-masing
tidak menanyakan nama kawannya itu.

8.Seorang diundang pada jamuan tiba-tiba tidak datang.

9.Pemuda yang tidak ada kerja dan tidak mahu belajar ilmu
dan kesopanan.

10.Seorang yang kenyang sedang dia tahu bahawa tetangganya
lapar, tetapi tidak diberi dari makanannya itu.

15 November, 2008

siapa lagi Taff??





Saja hendak berkongsi satu cerita yang selalu terjadi dalam sebuah keluarga di sebuah kampung. Terdapat tiga adik beradik lelaki. kesemuanya dimasukkan ke asrama sejak kecil. hanya berjumpa ketika hujung minggu dan cuti sekolah yang panjang. waktu yang terluang itulah selalunya dihabiskan untuk bersama(bertumbuk,bergaduh,menangis dan ketawa).

Masing-masing aktif dalam bersukan dan bergiat secara serius dalam acara sukan yang diceburi kecuali si abangn (si A) . Mereka mempunyai adik bongsu perempuan yang amat dimanjakan, tetapi selalu juga adik bongsu ni menjadi mangsa dibelasah kerana suka mencelah tidak kena pada tempat..

kedua adik lelaki si A mempunyai hobi yang sama iaitu suka lawan membina badan dan bertanding sesama mereka.. dan si adik bongsu itulah yang akan menjadi hakim yang arif lagi adil bagi menentukan siapa jaguh bina badan dunia no 1. suatu pagi hujung minggu yang tenang, dengan air sungai yang semakin pasang, kedua-dua adik lelaki si A mula menjalankan aktiviti mereka (mengangkat besi dan batu2 besar) bagi membentuk badan. si A memerhati dari atas rumah sambil berkata dalam hati(tak boleh jadi ni, aku saja yang dok kalah).

Maka dipanggil Hakim yang bakal mengadili pertanding sebentar saja lagi untuk dibuat konspirasi. setelah puas, adik lelaki si A menbina badan maka dipanggil sang Hakim. maka berkata lah mereka " cepat Matun, bagitau sapa yang lagi Taff", tiba-tiba datang si A dan berkata "aku pun nak lawan sama, ingat badan aku tak Taff ka?". maka tergelaklah kedua adik si A dengan kuat..


(sekadar gambar hiasan)



si A berkata kita tengok dulu sapa nak menang"dengan senyuman yang sinis". ok Matun habaq sapa lagi taff.? maka ketiga mereka pun mengayakan badan masing-masing dengan pelbagai formation. berkerut dahi si hakim bagi menentukan pemenangnya..hemmm dengan yakinnya si hakim membuat keputusan dengan mengatakan Abang A lagi Taff. Maka apa lagi mengamuklah dua adik lelaki Si A. "hang bohong Na".

cepat tangkap dia(Matun) arah abangnya yang tengah kepada adik lelakinya. sesungguhnya adik bongsunya lagi bijak daripada kedua abangnya tadi, dengan tidak membuang masa dia mendapatkan suhaka politik dari kuasa besar iaitu ayahnya. maka dengan itu terselamatlah dia seperti biasa dari dibelasah oleh abang-abangnya..

hampa ni tak dok keja lain ka"tengking ayah mereka", tanpa membuang masa larilah ketiga-tiga mereka bertebaran ke luar rumah menyelamatkan diri sebelum apa-apa yang tidak di jangka berlaku..jom2 kita mandi sungai"si A memberi cadangan" jom, disahut serentak oleh kedua adik lelakinya. sebelum lari adik bongsu berkata kepada si A dari jauh "jangan lupa petang ni belanja aku makan ais kacang"

maka pecahlah tembelangnya dihadapan dkedua adik lelakinya. maka berkata lah salah seorang daripada adik lelakinya "aku tau dah. tak guna betul hang ni". dengan muka selamba dan tersengeh-sengeh si A mengajak mereka terus bergerak ke port mandi yang menjadi kebiasaan..






Sengaja saya bawakan kisah ini kerana ada beberapa aspek yang boleh dianalisi dari sudut politi:

Permainan politik berlaku dimana-mana. ia bermula dari sebuah institusi yang kecil iaitu keluarga kemudian akan menyerap masuk ke dalam masyarakat. proses sosialisasi politik ini berlaku di mana-mana sahaja. persekitaran dan budaya akan membentuk bagaimana seseorang itu bertindak dan melibatkan diri dalam aktiviti politik. konsep penaung-dinaung(patron-client)selalu berlaku di negara sedang membangun termasuk malaysia. oleh sebab itu budaya politik penaung -dinaung yang telam lama terpahat dalam budaya politik negara sedang membangun sukar dbuang atau dielakkan. orang yang dinaung memberikan ketaatan sosial dan politik kepada orang menaungnya. hubungan yang terbentuk bersifat timbal balik di mana kedua-belah pihak mendapat habuan masing-masing. seperti mana si A telah membuat konspirasi dengan adik bongsunya bagi memenangkannya, maka adiknya mendapat habuan AIS KACANG. Begitu juga dalam suasan politik dunia membangun pengikut yang mengundi dan memberi ketaatan kepada individu atau parti tertentu mendapat habuan sama ada dalam bentuk kontrak-kontrak besar dan sebagainya.

Perkara yang sama berlaku dalam dunia politik yang sebenar. parti-parti politik yang berasakan kaum dan etnik amat menuntut ketaatan politik dan sosial terhadap kaum etnik masing-masing. sebagai contoh digambarkan hanya parti tertentu sahaja yang akan dapat membela nasib dan menyelamatkan sesuatu kelompok etnik dari menjadi mangsa kaum yang lain. Maka Bentuk sistem politik demokrasi yang diamalkan adalah bersifat KOSMETIK sahaja. Tidak berlaku pengagihan kuasa secara saksama dan mengikut kehendak rakyat. Semuanya telah dirancang,yang memerintah memonopoli kesemua sumber ekonomi dan sistem undang-undang. Maka berlakulah persaingan yang tidak sihat dan tidak adil dikalangan parti-parti politik lain yang bertanding. Ciri-ciri demokrasi wujud seperti pilihan raya, perlembagaan, parti-parti pembangkang dan sebagainya lagi, namun sejauh mana proses demokrasi itu dijalankan akan menentukan sejauh mana tahap ketinggian pengamalan sistem demokrasi tersebut. wujud media,tapi media yang tidak bebas dan DICO-OPTED oleh pemerintah. jadi apa gunanya..

semi-demokrasi dan demokrasi-autoritarian antara istilah yang diberikan oleh kebanyakkan pengkaji sains politik kepada dunia ketiga atau kini negara-negara membangun. Budaya dan pemahaman yang berbeza mengenai sistem demokrasi yang diamalkan di Barat menyebabkan negara membangun seperti malaysia, Indonesia,Thailand dan negara Afrika melaksanakan sistem pemerintah demokrasi mengikut acuan masing-masing. Penumpuan lebih diberikan kepada bagaimana hendak mengukuhkan kedudukan dan memastikan sistem ekonomi berkembang. Berbeza di barat, pengamalan sistem demokrasi adalah bagaimana hendak memperkasakan penyertaan individu dalam proses politik. keaktifan masyarakat sivil dihormati dan diberi kebebasan tanpa sekatan untuk terlibat membantu pihak pemerintah membuat dasar-dasar untuk kepentingan rakyar.
Hak dan peranan rakyat dihormati oleh pihak pemerintah kerana mereka faham punca kuasa yang ada datang dari setiap individu atau rakyat terbanyak.

Namun tidak ada negara di dunia termasuk barat boleh mendabit dada dengan mengatakan mereka lah yang paling unggul dalam melaksanakan sistem politik demokrasi(AKU YANG PALING TAFF). Perbezaan budaya, pemahaman, persekitaran menyaksikan corak pemerintah demokrasi yang diamalkn adalah selaras dengan kehendak massa yang ada dalam sesebuah negara. Legtimasi dan keabsahan yang diperolehi daripada rakyat adalah penting tidak mengira apa sistem pemerintahan yang diamalkan. Demokrasi mungkin sesuai bagi sesetengah negara, tetapi bagi sesetengah negara sistem tersebut tidak sesuai diamalkan.

Dalam konteks pemerintah sekarang, Good Governance adalah yang paling utama bagi memastikan pemerintah menjalankan tanggungjawab secara amanah, telus ,jujur dan samarata kepada rakyat. Sistem politik Islam boleh diamalkan dalam mana-mana sistem pemerintahan asalkan yang paling utama didasarkan kepada Al Quran. Pencipta dunia ini menbekalkan akal fikiran bagi manusia memikirkan bagaimana untuk melaksanakan sistem pemerintah mengikut yang telah digariskan dalam Al Quran. Namun bilamana manusia hanya menggunakan akal fikirannya yang terbatas tanpa ada panduan Al Quran maka wujudlah pelbagai kerosakan sistem yang diamalkan. sekiranya mengamakan sistem demokrasi, wujud demokrasi yang pincang, sekirannya mengamalkan sistem sosialis, wujud sosialis yang korap. Pada hakikatnya setiap sistem yang dicipta adalah untuk kebaikan umum, namun apabila yang memerintah itu tidak ada iman,akhlak dan pengabdian diri kepada Allah(s.w.t) maka wujudlah rasuah,korap,pecah amanah,tidak telus dan menjerumuskan keseluruhan manusia yang berada dalam sistem itu menuju kepada kemurkaan Allah(s.w.t).

13 November, 2008

Transparent



KETELUSAN HANYA LAHIR DARI HATI YANG BERSIH..