19 October, 2009

Retorik pemimpin UMNO




Gamat 1Malaysia dengan ucapan Najib Tun Razak yang berkobar-kobar sempena Perhimpunan Agong UMNO baru-baru ini. walaupun hanya sempat melihat ringkasan berita dan ulasan di dada-dada akhbar, saya tetap menganggap ianya 1 lagi RETORIK dan lakonan yang sering dilaung-laungkan pemimpin UMNO apabila tibanya perhimpunan tersebut. Kalau sebelum ini, perhimpunan itu penuh dengan laungan api perkauman, namun konsep 1Malaysia yang cuba diketengahkan di kalangan masyarakat majmuk di malaysia kini dilihat menenggelamkan sedikit aspek perkauman yang menjadi makanan ruji UMNO dalam perhimpunan pada kali ini.

Antara ucapan Najib Tun Razak yang menarik perhatian saya ialah dia hendak UMNO menjadi parti yang menjuari rakyat.."apa yang mereka inginkan hanyalah agar UMNO berubah.kita harus mendengar hasrat rakyat ini. kita akan berubah" (kosmo 16 0ct 09 m/s 4).

Bagaimana sebuah parti yang bergelumang dengan pemimpin yang terlibat dengan salah laku, rasuah dan sebagainya boleh berubah. mampukah mereka?? setelah melihat prentasi UMNO selama ini, Apakah kepentingan rakyat yang diutamakan atau kepentingan elit-elit UMNO..?

2 comments:

jurnalisbanjar said...

salam kenal dari anak negeri borneo, saya senang dengan paandangan politik anda

yasin said...

salam perkenalan. :-)