29 October, 2010

At-Taubat (23-24)

Assalamualaikum. Pagi jumaat yang agak mendung,namun penuh barakat...Hujan lebat semalam memberi rahmat buat makhluknya yang mahu berfikir..inbox email disemak satu persatu,akhirnya satu email daripada syeikhadar(my bro) dibaca...tajuknya pendek "at-taubat"..mata terpaku sejenak,otak ligat berfikir, dalam benar maksud ayat suci tersebut..saya postkan di yasin side agar semua sahabat yang sudi singgah di sini dapat sama berfikir sejenak..mungkin terdetik sesuatu jauh di lubuk hati. siapa yang tahu..InsyaAllah..

. At-Taubah

Aku berlindung kepada Allah dari (azab) neraka, dari kejahatan orang-orang kafir, dan dari kemurkaan Yang Maha Kuasa. Kemuliaan adalah milik Allah, rasul-Nya dan orang-orang yang beriman


[23]

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu menjadikan bapa-bapa dan saudara-saudaramu peminpin-peminpinmu, jika mereka lebih mengutamakan kekafiran atas keimanan,dan siapa di antara kamu yang menjadikan mereka pemimpin-pemimpinmu, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.
[24]
Katakanlah: “Jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan keluarga-keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu khuatirkan kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan RasulNya dan (dari) berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusan-Nya." Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik.



* berfikir dalam keinsafan menghitung nikmat Tuhan.. Tunjukkanlah kami jalan yang lurus, jalan orang-orang yang engkau redhai dan kurniakan nikmat atas mereka.. Seandainya kami tersasar dalam laluan kehidupan ini pandulah kami ke jalan kebenaran.. tempatkanlah kami bersama orang-orang yang menegakkan agamamu di muka bumi ini.. sesungguhnya kami insan yang lemah.. kadangkala buta dalam melihat antara yang hak dan batil kerana lesunya dengan nikmat dunia.. Ya Allah padaMu kami berserah.. PadaMu kami mengharap.. Kurniakan kesabaran kepada kami dalam menghadapi ujianMu... ameen ya Rab..

2 comments:

ana_ayume said...

=)Rupanya mesej yang ku kirim bukan sahaja dikongsi dari seorang adik kepada abangnya tapi kepada pembaca yasin side.. alhamdulillah.. semoga perkongsian ini bisa mendatangkan hikmah pada insan yang mahu berfikir..^_^

Anonymous said...

amin ya rabb...
istiqamahkan kami dijalan mu ya Allah..