03 June, 2008

ikhtibar dari 3 kisah





Kisah Kedua

Di satu pusat latihan Ikhwan bagi melatih sukarelawan- sukarelawan yang ingin berjihad di Palestin pada tahun 1947, seorang ahli Ikhwan, yang merupakan seorang petani, datang untuk mendaftar dan membawa bersamanya seekor lembu. Ahli Ikhwan yang bertugas di pusat pendaftaran amat terkejut, dan bertanya, “Saya faham yang anda ingin menyertai angkatan mujahidin, tetapi kenapa anda membawa lembu bersama?” Dia menjawab, “Tidakkah Allah memerintahkan kita untuk berjihad di jalanNya dengan nyawa dan juga harta benda? Lembu ini sahajalah harta yang saya ada!”.

Kisah Ketiga

Akhi Hafizh merupakan seorang tukang kayu. Pada suatu hari, dia diminta oleh Monsieur Saulant, seorang Pegawai Tinggi Terusan Suez yang berasal dari Perancis, untuk membaiki perabot di rumahnya. Pemuda itu menyebut kos membaiki sebanyak 130 qirsy. Monsieur berkata, ”Itu terlalu mahal. Penjahat kamu mengambil upah melebihi hakmu!” Dengan tenang, Hafizh menjawab, ”Saya tak akan mengambil upah melebihi hakku. Kalau tak percaya tanya saja orang bawahan Anda. Kalau ternyata tuduhanmu benar saya bersedia bekerja tanpa dibayar. Namun, jika saya yang benar, anda bayar upah sebanyak yang saya minta, tanpa harus ditambah.” Ternyata, menurut orang bawahan, Hafizh berhak atas upah 200 qirsy. Maka, dia pun menyuruh Hafizh memulakan pekerjaannya. ”Baik, tetapi anda telah menghinaku. Maka, anda harus minta maaf dan mencabut kata-kata itu,” kata Hafizh. ”Minta maaf padamu? Kamu ingat kamu siapa? Seandainya Raja Fuad pun, saya tak akan minta maaf,” jawab si Perancis dengan bongkak. ”Kalau saya tak meminta maaf, apa yang boleh kamu lakukan?”
”Mudah saja. Saya laporkan anda ke kedutaan dan konsulat anda. Saya juga boleh laporkan ke media massa Perancis. kemudian saya umumkan juga di jalan-jalan dan kedutaan-kedutaan asing yang lain. Saya akan berjuang mendapatkan hakku dengan apa cara pun,” katanya tegas. Monsieur Saulant terkejut mendengar jawaban tukang kayu itu. ”Seolah-olah saya sedang bicara dengan seorang diplomat, bukan tukang kayu.” Akhirnya dia meminta maaf dan menarik balik tuduhannya. Apabila selesai Monsieur membayar lebih, 150 qirsy. Tetapi, Hafizh tidak mahu menerima tambahan. Dia mengembalikan 20 qirsy. ”Saya tidak mahu ambil apa yang bukan hakku, supaya tidak jadi penjahat!” Monsieur kehairanan. ”Mengapa tidak semua buruh Arab sepertimu. Kamu keluarga Muhammad, ya?”

”Monsieur Saulant, ketahuilah semua muslim adalah keluarga Muhammad. Namun, kebanyakan mereka telah bergaul akrab dan meniru monsieur-monsieur seperti kamu, akibatnya rosaklah akhlak mereka.”




No comments: