23 June, 2008

bibik-bibik kehancuran sistem kapitalis


Sempena pelancaran Bangi Bandar Ilmu semalam, aku sempat mengikuti ceramah perdana yg disampaikan oleh tuan guru Presiden Pas...dimulakan dengan kisah bagaimana Allah(s.w.t) memilih Mekah yg kering kontang sebagai kota sebagai tempat bermulanya sinar islam, kemudianya sampai kepada bagaimana agama islam memuliakan manusia bukan dengan kekayaan dan sumber2 yg ada atas muka bumi. Tetapi manusia di muliakan dengan iman, ilmu dan akhlak..pembangunan diri manusialah yang paling utama berbanding dengan pembangunan fizikal yg amat dititik beratkan oleh tamadun barat...

Beliau menambah tidak ada guna manusia itu berilmu tapi tidak berakhlak,habis rosak sistem2 kehidupan sekiranya ditakbir oleh manusia yg sedemikian.Namun tidak ada guna juga jika manusia itu berakhlak tapi tidak berilmu.apa yg dapat dilakukan? sebab itulah islam membawa satu jalan penyelesaian yg cukup sempurna kepada masalah yg dihadapi oleh umat manusia.BERIMAN, BERILMU DAN BERAKHLAK.

Sistem yg dicipta oleh manusia tidak akan bertahan lama..Sejarah menunjukkan bagaimana sistem sosialis @ komunis yg di anggap ketika dahulu sebagai satu kuasa besar dunia yg dapat menjaga kebajikan semua telah hancur dan rebah..Di mana soviet union?negara2 komunis telah berpecah dan mengambil haluan masing2. China dan Cuba misalnya kini lebih ke arah pasaran terbuka...walaubagaimana pun teori dan sistem yg cuba dicipta atas alasan untuk kesejahteraan umum jika tidak berlandaskan Alquran dan Sunnah akan hancur..

Begitu juga yg berlaku pada sistem kapitalis pada ketika ini. Bibik-bibik kehancuran mula terpancar apabila berlakunya pengurangan sumber makanan dunia, keganasan, pembunuhan, pertenglikahan, negara kaya semakin kaya, yg miskin semakin miskin serta perang yg tidak berkesudahan memaparkan kegagalan sistem demokrasi / kapitalis yg diaggap sebagai sistem pentadbiran dan ekonomi terbaik..

Pada hakikatnya teknologi dan ilmu2 yg ada pada tamadun barat telah diambil daripada tamadun islam….ilmu2 tersebut sama ada dari aspek pentadbiran, ekonomi, astronomi, sains dan berbagai2 lg hanya diambil dari aspek duniawi sahaja oleh barat..ROH ilmu tersebut telah dibuang..Oleh sebab itu wujudlah sejata pemusnah iaitu manusia itu sendiri yg memusnahkan muka bumi ini..ROH @ ahklak dalam sesuatu ilmu tersebut dibuang mengakibatkan manusia tidak lagi mempunyai tatacara@ akhlak untuk meneruskan kehidupan..Seorang pemimpin akan menggunakan kuasa untuk mengekalkan kuasa dengan menzalimi rakyat akibat tidak takut kepada tuhan..Dia merasakan dirinya tuhan sebagai mana Firaun membodohkan rakyatnya untuk mengikut perintahnya..sebab itu pentingnya ilmu yg disertakan dengan ROHnya agar manusia itu tahu hakikat kejadiannya..

No comments: