20 March, 2009

Hebatnya Polis Beraksi











Himpunan 100 ribu rakyat menentang PPSMI

Tanggal 7 mac 2009 akn menjadi sebahagian daripada sejarah gerakan sivil masyrakat malaysia selepas himpunan Bersih dan beberapa lagi himpunan rakyat yang mempunyai kesedaran akan terhadap apa yang diperjuangkan.. sekali lagi kuala lumpur menjadi lokasi tumpuan dan saksi kepada seluruh masyarakat sama ada di malaysia dan seluruh dunia terhadap situasi yang telah berlaku dalam himpunan 100 ribu rakyat menentang ppsmi.


penipuan dan manipulasi media arus perdana

seperti biasa, media arus perdana yang menjadi agen @ alat pihak pemerintah memanipulasi situasi yang telah berlaku ketika himpunan tersebut berlangung..dinyatakan bahawa sekitar 5 ribu orang sahaja yang menghadiri himpunan tersebut, dan pihak keselamatan TERPAKSA melepaskan gas pemedih mata dan menyembur water canon bagi mengawal peserta yang menghadiri perhimpunan itu..saya apabila membaca akhbar pagi ini ada rasa nk ketawa, dan ada rasa kecewa serta marah terhadap pihak keselamatan yang menggunakan kekerasan terhadap peserta himpunan.
nak ketawa sebab, media massa seolah-olah masih hendak menipu rakyat dengan menyatakan hanya 5 ribu yang hadir. pada masa yang sama marah dan kecewa dengan tindakan kekerasan yang digunakan oleh pihak keselamatan, seolah-olah menggambarkan peserta himpunan bertindak ganas.. siapa yang ganas sebenarnya???
Tapi seluruh negara bahkan dunia dengan kemajuan internet dan teknologi maklumat menjadi saluran dan saksi terhadap jumlah peserta yang sebenar dan keadaan yang berlaku.


cakap tak serupa bikin

kenyataan yang dikeluarkan sebelum ini menperlihatkan kesediaan pihak keselamatan (polis) untk memberi lampu hijau dan kawalan keselamatan kepada peserta himpunan.
"kusangkakan panas hingga ke petang rupa2nya hujan di tengahhari" atau dengan istilah yang lebih sedap "harapkan pagar, pagar makan padi". hahaha.
Begitulah perangai dan tindakan yang ditunjukkan oleh pihak keselamatan(alat rejim pemerintah) terhadap rakyat.. Tindakan kekerasan digunakan terhadap peserta himpunan yang dipaksa menempuh gas pemedih mata dan water canon sebelaum sampai ke istana negara.
Hanya kumpulan terawal yang dilaporkan berjaya sampai ke istana negara untuk bersama-sama menyatakan sokongan kepada sasterawan negara Datok A,Samad Said dan pemimpin-pemimpin ppsmi lain yang berjaya menyerahkan memorendom kepada Yang Dipertua Agong. Manakala sebahagia besar peserta himpunan yang lain berjaya disekat oleh FRU dan polis daripada sampai ke istana negara dan terpaksa berhimpun semula di masjid negara.
Tindakan zalim pihak keselamatan menggambarkan bahawa pemerintah yang ada sekarang secara langsung bertindak zalim dan tidak adil kepada rakyat dalam isu ppsmi ini. Maka sekirannya anda juga menyokong tindakan zalim pihak kerajaan dan pihak keselamatan maka anda termasuklah juga sebahagaian daripada golongan yang zalim. mengapa saya sanggup berkata seperti ini. ini kerana tindakan zalim yang dilakukan terhadap orang tua-tua, wanita dan kanak-kanak adalah tidak berperikemanusiaan. ramai yang menangung kesakitan, keperitan dan kepedihan hasil tindakan pihak FRU dan polis. orang2 tua tersandar di bawah2 pokok dan di kaki2 lima mencari perlindungan dan menyelamatkan diri daripada tindakan zalim pihak keselamatan.
kedatangan peserta himpunan hanya ingin menyatakan sokongan kepada penyerahan anti ppsmi bukan bermusuh dengan pihak keselamatan.



himpunan 100 ribu rakyat anti ppsmi tamparan hebat buat kerajaan

sokongan yang besar jumlahnya ini telah menggambarkan bahawa rakyat sememangnya membantah PPSMi. Rakyat telah menyatakan isyarat kepada pihak kementerian pendidikan dan pihak kerajaan bahawa perlunya ppsmi di mansuhkan. Jelas rakyat tanpa mengira fahaman politik, agama,bangsa, warna kulit turun bersama-sama berhimpun bagi menyatakan bantahan terhadap ppsmi dan menjaga bahasa ibunda.
Walaupun yang datang mempunyai pelbagai latar belakang, tapi warna putih yang menjadi tema himpunan tersebut dengan satu niat iaitu menjaga bahasa kebangsaan/ibunda telah menyatukan semua pihak.
Perkara ini secara tidak langsung menunjukkan hegemoni BN kian terhakis dan berada dalam keadaan yang cukup parah.

Memetik kata-kata saterawan negara Datok A.Samad Said "guna undi jika dasar ppsmi masih dikekalkan" ya, saya menyokong sepenuhnya kenyataan itu. undi adalah hak rakyat. undi menjadi penentu kepada keberlangsungan sesebuah pemerintahan. jadi jika kerajaan yang dipilih oleh rakyat melalui undi, tetapi berlaku tidak adil dan tidak mahu menurut kehendak rakyat maka ajar mereka juga dengan undi dalam pilihan raya yang akan datang.



mahasiswa turut membantah ppsmi

Ribuan mahasiswa juga tidak ketinggalan untuk membanjiri ibu kota bagi menyatakan bantahan terhadap ppsmi.. perarakan yang bermula di sogo untuk ke istana negara telah disambut dengan gas pemedih mata dan water canon oleh pihak keselamatan di pertengahan jalan. walaubagaimana pun golongan mahasiswa tetap bersemangat dengan laungan "student power" dan "hidup rakyat" dan bersama-sama merasai NIKMAT dalam perhimpunan tersebut.

terima kasih polis. terima kasih FRU, terima kasih kerajaan.






No comments: