31 March, 2009

kematangan berpolitik

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

suasana politik malaysia sejak kebelakangan ini semakin panas dengan pelbagai isu, kes dan ragam ahli dan parti politik,namun bagi saya, perkara ini memaparkan bahawa rayat malaysia kini berada pada satu proses yg menuju ke arah kematangan berpolitik.

Dalam konteks kematangan politik ini bergantung kepada sejauh mana individu melibatkan diri dalam politik dan berusaha untuk mendapatkan maklumat yg benar agar ia tidak terkeluar dari landasan. kalau dulu orang hanya mengiakan sahaja berita dr media perdana,menteri-menteri bercakap dan ahli-ahli politik berpidato, namun kini dgn perkembangan teknologi maklumat masyarakat kini lebih bersikap skeptikal dan kritical dalam menerima sesuatu maklumat dan berita.

perkara ini secara tidak langsung meletakkan masyarakat malaysia (walaupun bukan secara keseluruhannya) dalam suatu proses ke arah demokrasi yang lebih matang berbanding dahulu.

sejak berlaku krisis di perak,perhimpuanan Agong Umno, dan kini pilihan raya kecil di dua bukit dan satu batang menunjukkan kesinambungan suasana politik yg ada kaitan diantara satu dengan yg lain. masyarakat beria-ia ingin tahu. maka pelbagai hujah dikemukan bagi menyokong dan mempertahankan pandangan masing-masing. ketika bersembang dgn Dr Ahmad nidzam Sulaiman baru-baru ini, dia menyatakan bahawa pakcik tua di kampung kini pun sudah pandai mengeluarkan bab yg terdapat dalam perlembagaan(perak) bagi menyatakan hujah ketika ditanya tentang situasi di perak.

oleh itu, bagi pakatan rakyat kemenangan di pilihan raya kecil ini terutamanya bukit gantang amat penting kerana akan menunjukkan satu resolusi rakyat perak yg menolak rejim yg ada sekarang. namun bg BN kemenangan ini amat diperlukan bg mengembalikan maruah yg telah dicalarkan pada pru 08,prk permatang pauh, dan prk kuala t'ganu..kemenangan ini juga amat ditagih bagi menunjukkan penerimaan rakyat terhadap pimpinan baru UMNO.

Namun sejak hari penamaan calon ketiga-tiga prk yg masih lagi hangat, kelihatan jentera PR lebih menunjukkan kemantapan dan kesepaduan dan menghadapi prk ini. hari penamaan calon terutamanya di bukit gantang telah menunjukkan para penyokong PR membanjiri kawasan penamaan telah mengatasi jumlah penyokong BN. situasi ini telah memaparkan dua keadaan yg berbeza.

segalanya akan terjawab pada hari membung undi pada 7 april ini.


kepada Pak lah diucapkan selamat berihat.






(suasana riang -ria penamaan calon di Bukit Gantang)



No comments: