09 September, 2008

manufacturing consent






Manufacturing consent adalah sebuah istilah yang di berikan oleh seorang sarjana Amerika tentang bagaimana minda golongan massa atau rakyat dibentuk supaya berbentuk ke arah satu aliran sahaja. Pemikiran yang di manufacturing juga berbentuk satu hala. Pemikiran sebegini sememangnya dikehendaki oleh golongan penguasa dan pemerintah yang ingin terus memerintah dengan menggula-gulakan rakyat. Perancangan yag rapi telah disusun sejak kanak-kanak di sekolah rendah dan juga tidak terlepas para pelajar di peringkat pengajian tinggi/universiti. Masyarakat secara tidak sedar dipaksa untuk menerima dan mengiakan ia sahaja apa yang diterimanya. Media-media utama tidak menyampaikan maklumat secara telus. Mereka cuba mengawal pemikiran rakyat menurut acuan pemerintah dan rakyat tidak boleh berfikir jauh dari kerangka yang telah dibentuk.

Sekolah dan universiti bagi pemerintah, memainkan peranan yang penting untuk mengembang keadaan seperti ini. Menekankan perlu wujud individu yang baik dalam sistem. BAIK dalam erti kata lain tidak terlibat dengan politik dan menentang kerajaan sekiranya tidak berpuas hati. BAIK di sini juga redo dan menerima segala penyelewengan dan kelemahan kerajaan tanpa banyak soal. Inilah yang telah dibentuk sejak sekian lama dalam masyarakat melayu bahkan ianya menjadi suatu budaya. Tekana-tekanan dibuat agar rakyat akur terhadap norma-norma yang telah dibentuk oleh pihak REJIM PEMERINTAH. Mereka tidak mahu rakyat mempersoalkan tentang kuasa pemerintah. Bagi MEREKA, kalaw hendak jadi jurutera jadilah yang BAIK. Jangan bertentangan dengan pihak pemerintah. Sebab itulah diwujudkan segala macam akta yang menyekat pergerakkan contohnya Auku. Menurut ketua program sains politik ukm Auku tidak releven dan patut di buang. Universiti bukannya tempat untuk MENTERNAK pelajar tapi tempat melahirkan para pelajar membina skill yang tinggi, bebas dari segala sekatan yang boleh membantutkan tahap pemikiran.

Sekirannya dahulu zaman negara yang mempunyai kekuatan tentera dianggap akan menguasai dunia tetapi di apabila masuk era millinium maklumat pula mula menjadi senjata. Sesiapa yang mempunyai maklumat akan mula menguasai pihak yang lain. Tetapi dalam ledakan maklumat yang semakin tidak dapat dibendung adakah maklumat yang kita terima itu dapat membantu meningkatkan tahap pemikiran atau sebaliknya.
Emanuel kant berkata bukan semua yang kita patut tahu. Ada sesuatu yang disembunyikan. Apa yang orang ramai patut tahu tidak dibenarkan tahu. Berita-berita yang selalu digambarkan di arus media massa membuatkan kita rasa seperti maklumat berada di hujung jari. Tapi sebenarnya banyak maklumat yang telah ditapis dan disorok dari kita.

Media arus perdana memainkan perana yang cukup penting dalam manufacturing concent. “newpaper editors are men who sperate the wheat from chaff, and then print the chaff.” Apa yang hendak digambarkan di sini adalah dalam konteks media Malaysia bagaimana editor-editor media boleh diibaratkan sebagai orang yang bertanggungjawab memisahkan gandum daripada kulit, kemudiannya mencetak kulit untuk tatapan umum. Persoalan yang timbul di sini ialah bukannya orang tidak tahu tetapi orang yang sepatutnya tahu tidak dibenarkan tahu. Berita-berita dimanipulasi oleh editor-editor tertentu. Namun bagi orang-orang tinggi tahap kesedarannya, mereka akan cuba mendapatkan maklumat alternatif. Maka editor-editor tersebut mendapat cabaran tentang maklumat yang disembunyikan.

Pembuatan dasar, proses kuasa dan banyak lagi disembunyikan. Masyarakat terbentuk kepada dua golongan sama ada masyarakat yang tidak ingin tahu ataupun masyarakat yang tidak dimaklumkan atau pun MEREKA tidak mahu masyarakat tahu apa yang sebenarnya berlaku. Orang-orang berkuasa boleh memutar belitkan keadaan dan tidak mahu rakyat bersatu. Sebab itu sejak akhir-akhir ini isu perkaum, isu hak-hak orang melayu selalu dipertontonkan. Digambarkan seolah-olah kaum melayu teruk ditekan oleh kaum lain,seolah-olah hak orang melayu sedang terhakis,tetapi MEREKA tidak sedar siapa sebenarnya yang menghakis hak orang melayu. Semua ini dimainkan oleh media untuk memanucfacturing pemikiran rakyat.

Kerajaan melakukan segala-segalanya seperti digambarkan oleh media arus perdana adalah untuk kepentingan orang ramai. Tetapi sebenarnya ada benda yang tersembunyi. Kalau di Barat mereka mendabit dada mengatakan mereka BEBAS tetapi walaupun bebas, minda mereka telah dikawal oleh golongan pemerintah supaya tidak melebihi had yang ditetapkan. Walaubagaimana pun situasi di Negara maju dan Negara sedang membangun seperti malaysia adalah jauh berbeza. Kalau di Amerika debat secara terbuka adalah perkara biasa, tapi di Malaysia ia adala sesuatu yang luar biasa. Di sini lah wujud bagaimana budaya manufacturing concent telah dibentuk oleh pemerintah . Yang menentang adalah dikatakan atau cuba untuk keluar dari kepongpong dan tidak rasional, communis dan juga pengganas. Lama kelamaan kepatuhan terhadap apa yang diterima sudah menjadi budaya, tapi yang menentang menjadi asing.

Di Negara sedang membangun, media mencengkam dan menghegemoni pemikiran rakyat. Fakta ditulis tapi penghuraian terhadap fakta tidak jelas atau dengan kata lain tidak mahu orang ramai tahu kerana takut kelemahan terbongkar. Itulah yag selalu berlaku terutamanya apabila melaporkan keadaan pilihan raya. Pihak pembangkang digambarkan penuh dengan keburukan dan diselubungi 1 juta 1 kecacatan tapi yang berlakunya sebaliknya. Akibatnya hilanglah lima negeri. Tektik dan teknik yang sama masih lagi digunakan untuk pilihan raya permatang pauh dan perkara yang sama juga berlaku, BN KALAH.

3 comments:

.::AdNiSya3108::. said...
This comment has been removed by the author.
affanazami said...

i believe its called 'manufacturing conSent' ye.. hehe

yasin said...

yup.thanx apan..